+ 5°C
logo Ciechocinek

Wielka sztuka o trzydziestoleciu

Data: Nov 12, 2019
Autor: Redakcja 186 Brak komentarzy

Plakaty i obrazy ponad trzydziestu uznanych artystów tworzyły wystawę ,,O POLSCE. Trzydziestolecie 1989-2019”, której kuratorem był prof. Paweł Lewandowski-Palle. Finisaż wystawy miał miejsce 6 lipca w Mini Salonie Sztuki Miejskiego Centrum Kultury.

– Wystawę przygotowałem przede wszystkim dla młodzieży, z którą współpracuję od 30 lat. Chcę jej pokazać sztukę wielkiego i najwyższego formatu – mówił prof. Lewandowski-Palle, nawiązując do swoich podopiecznych z Pracowni Malarstwa i Rysunku Miejskiego Centrum Kultury. Kurator zaznaczył, że nie musi przedstawiać autorów prac i wymowy ich dzieł. – Sztuka znaczy to, co chcemy widzieć. Jako odbiorcy jesteśmy współtwórcami dzieła – podkreślał.

– To już druga podobna wystawa zrealizowana w Mini Salonie Sztuki MCK. Jak się okazuje, w mini salonie może zagościć wielka sztuka. To zasługa prof. Lewandowskiego-Palle – mówiła Barbara Kawczyńska, dyrektor MCK.

„O POLSCE. Trzydziestolecie 1989-2019” to kontynuacja wystawy „TA NASZA NIEPODLEGŁOŚĆ… (Jesteś Polsko)”, którą można było zobaczyć w ciechocińskiej galerii niespełna pół roku temu.

Zakończona właśnie wystawa składa się z trzech części. Pierwsza to plakaty przygotowane na tzw. wolne wybory 1989 roku na czele z wydrukowanym we Włoszech ,,kowbojem” Tomasza Sarneckiego czy ,,Żeby POLSKA była POLSKĄ 2 plus 2 musi być zawsze cztery” geniusza światowego plakatu Henryka Tomaszewskiego.

Z przestrzeni pomiędzy granicznymi datami uwagę zwracają prace Tomasza Brody (nagrodzona w zeszłym roku Grand Prix Satyrykonu), Eugeniusza Skorwidera, Andrzeja Wałaszka i Patrycji Mikołajczak. Dzieła najnowsze, przygotowane specjalnie na ciechocińską wystawę, to poza plakatem (Wiesław Gołuch, Tomasz Pietrek, Ludwik Żelaźniewicz, Paweł Lewandowski-Palle), malarstwo (Jerzy Kosałka, Wojciech Akuszewski, Wacław Kuczma, Michał Träger, Dawid Lasz, Justyna Klecka, Wiktoria Nowaczyk, Małgorzata Trzyna), asamblaż Wojciecha Kaniowskiego, grafika Artura Popka oraz wielomedialne komentarze Zdzisława Nitki i Tomasza Dobiszewskiego.

Poza pracami autorskimi znaczna część obrazów pochodzi z prywatnych kolekcji Danuty i Jerzego Brukwickich oraz Pawła Lewandowskiego-Palle.

Zwiększ czcionkę
Wersja kontrastowa